3 modellen rx-7

De Mazda RX-7 is in Nederland te koop geweest van 1978 t/m 1995. In die periode zijn er drie generaties uitgebracht. Kenmerkend voor al deze auto’s is dat ze een tweeschijfs rotatiemotor, beter bekend als Wankelmotor, als krachtbron hebben. Daarnaast zijn het allen tweedeurs coupés en hebben ze inklapbare koplampen en vallen ze op door hun goede rijkwaliteiten. Dit wordt mede bereikt door een goede gewichtsverdeling voor en achter. Mazda noemt dit midvoor gewichtsverdeling.

         Afbeelding: Marcel Kielliger

Rx-7 SA/FB 1979 – 1985

Het eerste model kenmerkt zich door een origineel lijnenspel. De lange aflopende motorkap, de korte achterhand en de achterruit die tevens als kofferklep dienst doet geven de auto een originele uitstraling. Modellen tot 1981 zijn herkenbaar aan de metalen bumpers. De wielophanging voor bestaat uit McPhersons-veerpoten met stabilisatorstang en een sterke starre as met dwarsstabilisator aan de achterzijde.

         Afbeelding: RX-7 Club

Rx-7 FC 1986 – 1991

Het tweede model komt uit in 1986. Onder de inklapbare koplampen is nu een venstertje gemonteerd zodat er lichtsignalen met ingeklapte koplampen kunnen worden gegeven. Met een inhoud per kamer van 654cc en met twee injectoren per kamer bedraagt het motorvermogen nu 150 pk. De starre achteras is vervangen door het ‘Dynamic Traction Suspension System’ waarbij d.m.v. een ‘zwevende’ naaf de sporing van de auto zich aanpast aan verschillende belasting.

         Afbeelding: Alex Kierstein | Dec 21, 2020

Rx-7 FD 1992 – 2002

In 1992 komt de laatste versie, de FD, uit. Met een dubbele sequentiële turbo, twee oliekoelers, ronde vormen en 241 pk een sportwagen van formaat. De motorinhoud is gelijk gebleven aan het voorgaande type. Naast de vernieuwde turbo wordt door gebruik van lichtere materialen en een verbeterd motormanagement de vermogenswinst bereikt. Opvallend is het ‘deukhoeddak’ ten behoeve van de aërodynamica. Een dubbele uitlaat aan één zijde van de auto gemonteerd siert de achterzijde.

Translate »